Savalan Tırmanışı

** Savalan Tırmanışı, 27-29 Eylül 2017 tarihleri arasında yapıldı.

** Faaliyet; Bülent Çınar, Özgür Keskin, Savaş Ekinci, Özgür Akpınar, Ümit Babalık, Cenk Ertekin’den oluşan 5 kişilik bir ekiple gerçekleştirildi.

ÖNEMLİ NOT:

Savalan Tırmanışı’nın görüntülü hikayesine;

linkinden ulaşabilirsiniz.

** 27 Eylül 2017 Çarşamba sabahı İstanbul’dan 5.55 THY uçağı ile Van’a hareket edildi.

** 7.50’de Van’a ulaşıldı.

** Havaalanında bizi bir transfer aracı karşıladı. Bizi önce Van merkezde bir kahvaltı salonuna götürdü. Oradan bizi Tebriz’e götürecek olan minibüslerin kalktığı terminale bıraktı. Araca toplam 150 TL ödedik.

** Saat 10.00 aracı ile Van’dan Tebriz’e hareket ettik.

** Van-Kapıköy sınır kapısı arası 100 km.

** Van –Tebriz arası minibüsle yaklaşık 5 saat ve minibüs ücreti kişi başı 70 TL.

** Türkiye-İran arası karayolu gümrük kapısı Kapıköy oldukça harap bir sınır kapısı. Sınıra ulaştığımızda, düzensizliğe ve karışıklığa inanamadım. 1950’lerdeki Amerika-Meksika sınırında geçen filmlerin içinde hissettim kendimi.

** Sınırın Türk tarafında önce arabalardan inip, araba içindeki tüm eşyaları yanınıza alıyorsunuz. Araba ayrı bir yoldan kontrole giriyor, siz de metruk bir binanın içerisdeki X-Ray cihazının bulunduğu odaya gidiyorsunuz. Pasaportlarınız kontrol edildikten ve esyalarınız cihazda incelendikten sonra tekrar minibüsümüze eşyalarınızı yüklüyor, sonrasında kapıda oluşan trafiği aşmaya çalışıyorsunuz.

** Bu, iki ülkeye de yakışmayan sınır kapısının yerine çok daha modern bir sınır kapısı binasının inşaa edileceği öğrendik.

** Bu kaos ortamında sadece 1 saat oyalanıp tekrar aracımıza binerek Tebriz yoluna devam ediyoruz.

** Minibüs yarım saat sonra küçük bir İran Kasabası’nda yemek molası veriyor. Burada lezzetli İran yemekleriyle keyifli bir öğle yemeği yiyoruz.

** Gayet sorunsuz bir yolculukla 5 saatte Tebriz’e ulaşıyoruz.

** Minibüs sizi Abresan Semti’nde bırakıyor. Burası Tebriz’in merkezine çok yakın.

** Minibüs duraklarının hemen karşısında Tavrizh Otel bulunuyor. Aynı gün Mesginsher Kasabası’na hareket etmeyip, Tebriz’de bir gün dinlenmek isterseniz. Tavrizh Otel’de son derece uygun fiyatlara kalabilirsiniz. Ayrıca Tavrizh Otel’in sahipleri ile Van-Tebriz minibüs şirketinin sahipleri ortak.

Tavrizh Hotel: 009841 36659 1035 – 009841 3659 1036

Türkiye’nin Tebriz Başkonsolosluğu

Kuye Vale Asr Khiyabani Forughi Falakai Homafar Kuçe-i Farhangian No:8 TEBRIZ
Telefon: 0098 41 3327 18 82
0098 41 3327 18 83

** Biz önce dağa odaklanıp, Tebriz gezisini tırmanış sonrasına bırakıyor ve direkt olarak Savalan Dağı’nın eteğindeki kasaba Mesginsehr’e gitmek için araç aramaya başlıyoruz.

** Arayışımız hiç de uzun sürmüyor. Tavrizh Otel’in çalışanları bize hemen bir şoförle tanıştırıyor. Saeed, bir minibüsü olması, tatlı dilli ve iyi niyetli olmasının dışında dağcılığa da meraklı biri.

** Saeed’le, bizi Tebriz’den Mesginsehr’e götürmesi, tırmanış süresince beklemesi ve Tebriz’e geri getirmesi için anlaşıyoruz.

** Saeed Az Telefon: 0098 920 410 8831

** Vakit kaybetmeden Tebriz’den Mesginsehr’e doğru yola çıkıyoruz. Öncesinde Tebriz’de bir döviz bürosuna uğrayıp üzerimizdeki Dolar’ları Tümen’le değiştiriyoruz.

** Tebriz’de Türk Lirasını da Tümen’e çevirebiliyorsunuz. Ancak biz değiştirememe riskini göze almayıp yanımızda Dolar bulundurduk.

** 100 Dolar: 337.000 Tümen

** Döviz işlemlerini hallettikten sonra akşamüsütü Tebriz’den Mesginsehr’e doğru yola çıkıyoruz.. İran’la ilgili bilmeniz gerkene en önemli şey, trafik kuralları diye bir kavramın var olmaması. Ülkede herkes bildiği gibi araba kullanıyor. Yol çizgileri şehirlerde, o da bazı bölgelerde var. Şehir dışına çıktığınızda, son hız giden, kurallara uymayan sürücüler ve çok kötü yollarla karşı karşıya kalıyorsunuz.

** Saeed’i 20 dakikada bir uyararak, tırmanıştan daha tehlikeli olan yolu 2.5 saate tamamlıyor ve Savalan Dağı öncesinde konaklayacağımız son kasaba olan Mesginsehr’e ulaşıyoruz.

** Mesginsehr İran’ın Erdebil Eyaletine bağlı, nüfusu yaklşık 65.000 olan büyük ve gelişmiş bir İran Kasabası.

** Kasaba’da tırmanışta kullanabileceğiniz her türlü yiyeceği bulabiliyorsunuz.

** Mesginsehr’de kalabileceğiniz çok temiz ve rahat oteller var. Saeed bizi kasaba merkezindeki Durna Otel’e getirdi. Otel’in çevresinde bir çok restoran ve bir de bakkal bulunuyor. Ayrıca otel’in restoranı ve cafe’si de bulunuyor.

Durna Hotel: 0098 453252 5716 – 0098 453252 5864

www.irdss.com

** Akşam yemeğimizi yedikten sonra, gece küçük bir Mesginsehr turu yapıyor ve otelimize dönüp dinlenmeye çekiliyoruz.

** Sabah erkenden uyanıp otelde kahvaltımızı yapıyor, fazla eşyalarımızı otelde bırakıyor, dağ yüklerimizi araca yüklüyor ve Savalan Dağı’na doğru harekete geçiyoruz.

** Bugünkü amacımız Mesginsehr’den Savalan Dağı’nın ana kampı olan 3700 metredeki Savalan Dağ Evi’ne ulaşmak.

** Savalan Dağ Evi’ne ulaşmak için öncelikle, Savalan Dağı’nın eteğindeki Shabil Bölgesi’ne ulaşmak gerekiyor. Aracınız arazi şartlarına uygun nitelikli değilse, dağ evine giden yolu tamamlamanız mümkün değil. Bu yüzden Shabil Bölgesi’nden dağ evine jeep’le devam etmek daha doğru.

** Mesginshehr’den Shabil’e giderken fotoğraf arası verdiğimiz en önemli yer, bizdeki Kapadokya benzeri, Savalan Dağı’ndan dökülen lavlandan oluşan Shirvan Kanyonu. Aslında bu nefis bölgeyi yakından görmek gerekiyor ancak biz yol üzerinden görüntülerini almakla yetiniyor ve yolumuza devam ediyoruz ve Shabil’e yarım saatte ulaşıyoruz.

** Shabil, 2700 metrede ve Savalan Dağı’ndan önceki son yerleşim bölgesi. Burada Savalan Ana Kampı’na ve etraftaki zor ulaşılan yerler için tutulan bir çok jeep bulunuyor.

** Şoförümüz Saeed, hemen bir jeep şöförüyle anlaşıyor ve Savalan Dağ evine doğru yolculuğa başlıyoruz.

** Burada kiralanan jeeplerin fiyatları diğer ulaşım araçlarının kiralarına nazaran pahalı. Tek bir aracı 90.000 Tümen’e kiralıyoruz. Buraya tek başınıza geliyorsanız, bu parayı bölüşme olanağınız da olmuyor. Tabii dönüş fiyatınız da aynı.

** Savalan Dağı’na kışın gelecekler, Shabil-Dağ Evi yolunu yürümek zorundalar. Kışın bozuk stabilize yol tamamen buz tutuyor ve jeeplere bu dik yolu geçme olanağı vermiyor.

** 40 dakikalık oldukça rahatsız bir yolculukla 3700 metredeki Savalan Dağ Evi’ne saat 11.30 da ulaşıyoruz.

** Savalan Dağ Evi ‘Hüseyniye’ olarak da biliniyor.

** Dağ Evi, silindir şeklinde dizayn edilmiş taş yapılardan oluşuyor. Barınaklar, ranza sistemiyle donatılmış. Binanın hemen yanında nispeten temiz bir tuvalet ve sürekli akan bir çeşme bulunuyor.

Ancak kış aylarında çeşme donduğundan kar eritmek zorunda kalabilirsiniz.

** Yaz aylarında dağ evi’nin imkanları oldukça geniş. Dağ Evi’nde bulunan küçük büfede, içecek ve atıştırmalık yiyecekleri satın alabiliyorsunuz.

** Eylül ortalarında, tırmanış mevsimi sonlandığı için büfe kapalı oluyor. Ayrıca yaz aylarında kişi başı 10.000 Tümen’e kalabileceğiniz odaların kapıları açık bırakılıyor ve tamamen ücretsiz olarak kullanılabiliyor.

** Bu şirin dağ evinde tek bir sorun var. O da dışarıda dolaşan ayılar. Geceleri dağ evine yiyecek bulmak için gelen ayılar korku ve endişe yaratabiliyor. Bu yüzden gece tek başına tuvalete gitmek, dağa tırmanmaktan daha büyük bir cesaret gerektiriyor.

** Volkanik bir dağ olan Savalan Dağı patladıktan sonra ortasındaki çukur bölüm zamanla su dolmaya başlamış bu yüzden dağın zinvesinde bir göl var.

** Savalan Dağı, çok eskilerde, binançlı kişilerin kendilerini inzivaya çektiği yüksek ve görkemli bir dağ olarak biliniyor. Her yıl, Haziran’ın 20. gününden sonraki ilk Perşembe günü insanların buraya gelip, kurban kestikleri söyleniyor.

** Savalan Dağı’na birçok yerde ‘Sabalan’ adı ile de rastlayabilirsiniz.

** Barınağa vardıktan hemen sonra, yarın yapacağımız tırmanışımızdaki performansımızı arttırmak amacıyla bir aklimatizasyon çıkışı yapmaya karar verdik.

** Sadece 300 metre yükseliyor, kendimizi fazla yormadan 4025 metrede bir su molası verip tekrar dağ evine geri dönüyoruz.

** Akşam barınakta, bir hayli doyurucu ve zengin bir yemek yedikten sonra saat 22.00 gibi yatıyoruz.

** Sabah saat 4.00 gibi uyanıp tırmanış hazırlıklarına başlıyoruz. Hafif bir kahvaltıdan sonra, kafa lambalarımızı takıp karanlıkta Savalan’ın klasik rotasına giriş yapıyoruz.

** Rotada kar var ancak krampon gerektirecek bir geçiş olmadığını öğreniyor ve kramponlarımızı yanımıza almıyoruz.

** Tırmanışta yalnız değiliz. Dün gece geç saatlerde dağ evine gelen İranlılar’ın sayısı bir hayli fazla ve rota kalabalık.

** 4100 metrede ilk molamızı veriyoruz. Bizimle birlikte mola verip dinlenen İranlı grup üyelerinin çoğu Azeri asıllı ve Türkçe biliyorlar. İbrahim Tatlıses’i Hakan Peker’i ve Murat Göğebakan’ı çok sevdikleri söyleyip, bir de üstüne türkü patlatıyorlar.

** Sorunsuz şekilde tırmanışa devam ediyoruz. Ancak 6 kişilik ekibimizdeki herkesin temposu aynı değil. Bir öncü ekip arkadaki ekipten yaklaşık 20 dakika önde.

** Rota üzerinde sayıların olduğu kırmızı metal bayraklar var. Dağ evinden hemen sonra 53 sayısından başlayan rakamlar azalarak devam ediyor. Kışın kar miktarı arttığında bu bayrakların görünmeyeceği kesin.

** 4400 metreye geldik ve bayrakların numarası 20’ye indi. Sadece 400 metremiz kaldı. Rota, dev bir kayanın arka sırtından devam ediyor. Rotada kar olmasına rağmen çok batmıyor. Tozluklarımızı taktık ama şu aşamada ona bile gerek yok.

** Bu metrelerde Savalan Dağı Kuzey Buzulu’nun bir parçasından yatay geçiş yapıyoruz. (Erciyes’teki hörgüç kaya’nın altı benzeri)

** Kışın burada krampon takmak şart, ancak bu ara mevsimde rota bir tehlike yaratmıyor.

** 4700 metreye ulaştığımızda hava iyice kapattı. Fırtına yok ancak tatlı bir sis her yeri kaplamış durumda. Görüş mesafesi bir hayli düştü ancak roftadaki insanları ve rotayı gösteren metal bayrakları çok rahat görebiliyoruz.

** Sırt hattının sonunda bir düzlüğe ulaşıyoruz. Burası Savalan Krateri’nin Sırt düzlüğü ve 1 numaralı bayrak burada.

** Bu dağa tırmanan her dağcı, düzlüğün 10 metre aşağısındaki Krater Gölü’nün yanına iniyor ve zirve fotoğrafını orada çektirip zirveyi orası sayıyor.

** Bu garip bir durum çünkü düzlükten aşağı inmek yerine, yukarıya doğru devam eden dağın devam rotasını tırmanmak dağcılık kurallarına daha uygun. sonuçta burası zirve değil. Öyle birkaç metrelik bir yükseklik de yok. En az 50 metrelik bir fark var.

** Biz krater gölüne inmek yerine biraz daha irtifa almayı daha doğru buluyoruz ve kraterin sırtından biraz daha yükseliyoruz.

** Sırtın ucuna geldiğimizde hep birlikte bir zirve fotoğrafı çektiriyoruz. Savalan Dağı’nın zirvesinin tam yüksekliği 4811 metre.

** Tırmanışı çok rahat yaptığımızı söyleyebilirim. 3700 metrelik dağ evinden 4811 metrelik zirveye kadar 1100 metre irtifa aldık ve tırmanışı 5.5 saatte tamamladık.

** Tek sorun, her tarafın sisle kaplı olması. Bu yüzden zirve sırtından krater gölünün fotoğrafını çekemiyoruz.

** Biraz dinlenip, bolca sıvı alıp, rahat ve eğlenceli şekilde dağ evine inmeye başlıyoruz. Bol fotoğraflı ve sohbetli inişimiz yaklaşık 3 saat sürüyor.